«Under Sklia”: Lysdesign og scenografi

Batteri og LED på en manuell dreiescene

 

Hvordan lager man et lysende scenegulv som både ser ut som en sandkasse og som et månelandskap? Det var utgangspunktet da Glød Studio, ved Gard Gitlestad og Ingrid Solvik, utviklet scenografien til forestillingen «Under Sklia» for Brageteatret.

 

Utfordringen: Scenografien måtte tåle turné med Den Kulturelle Skolesekken, altså fraktes, rigges opp og ned, og vises i gymsaler på ungdomsskoler landet rundt, med riggetid på bare halvannen time. 

 

Løsningen: En manuell dreiescene med trådløst, batteridrevet lysgulv. 

 

 

- Gulvet er bygget av en spesialstøpt, gjennomsiktig glassfibergitterrist, med innfreste slisser for ca. 120 meter CC/CW LED-stripe. Konstruksjonen er delt i seks moduler med diffuserende polykarbonat som topplate, og toppes med en sammenrullbar matte av glassfiberduk, silikon og diffuserende pigmenter, med et lag sand støpt inn i overflaten, forteller Gard Gitlestad i Glød Studio.

 

Når lyset er av, fremstår gulvet som en sandkasse. Når det tennes, forvandles det til et glødende månelandskap.

 

Batteridrevet og trådløst, uten kompromisser

Ettersom dreiescenen er manuell og hjulmontert, var det umulig å føre kabler inn i gulvet. Den måtte gå på batteri og kunne styres trådløst. Løsningen ble seks SBL-batteripakker, kombinert med justerbare DC-konvertere som regulerer spenningen ned til LED-stripene. 

 

- Den store mengden LED ble valgt for å sikre jevnt lys, ikke maksimal styrke. Derfor ble spenningen satt til 22V, som ga ca. 100W effekt per batteripakke. På turné brukes to sett batterier som rullerer for effektiv drift.

 

 

RC4 LumenDimM4-dimmerne ble også en viktig del av løsningen. Disse små, trådløse enhetene har et overraskende rikt funksjonssett, inkludert tungsten-emulering og flere dimmekurver. I «Under Sklia» ble de brukt i CCT crossfade-modus, der én DMX-kanal styrer overgangen mellom varm og kald hvit. Dette gjør det mulig å dimensjonere for maksimal effekt i ytterpunktene, uten å overbelaste batteriene når fargetemperaturene blandes.

 

 

 

Et robust og kreativt system

Etter mange opp- og nedrigger på turné har gulvet vist seg å være både solid og stabilt, og gir en visuell effekt som umiddelbart fanger publikum. 

 

- Dette opplegget har fått en del bank på turné og har overlevd ganske mange opp og nedrigger. Både batteriene og dimmerne er solide og anvendelige. Vi bruker disse dimmerne flittig i andre produksjoner også, og har blant annet brukt dem til å integrere lys i en antikk parafinlykt, en vaskebalje, et ulvekostyme, en gryte, et bål, et uhyre, og en xylofon, for å nevne noe.

 

 

Produkter

 

Mer om prosjektet:

  • Dramatiker: Anna Renolen
  • Regissør: Kristina Kjeldsberg
  • Scenografi: Glød Studio/Ingrid Solvik
  • Lysdesign: Glød Studio/Gard Gitlestad
  • Skuespillere: Stine Elverhøi Johnsen, Arjan Nilsen
  • Foto: Dag Jenssen / Brageteatret

 

Det er veldig spennende å se hvordan Glød Studio bruker teknologien til å skape kreative og praktiske løsninger, uten å gå på bekostning av publikumsopplevelsen. Sjekk ut flere eksempler på Glød Studio sitt arbeid her: https://glod.studio/no/arbeid/#

 

 


Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.