Fra idé til scene: Hvordan Kilden teater og konserthus jobber for å gjøre den abstrakte ideen til virkelighet
Hva skal til for å gjøre en kunstnerisk idé til en reel konstruksjon? I kulissene på Kilden teater og konserthus i Kristiansand jobber 4 scenetekniske seksjoner med ansvar for nettopp dette – å overføre kunstnerens idé til en teknisk realitet. Her sørger teknikerne for at ideer blir til håndfaste opplevelser på scenen, noe som krever både kreativitet, samarbeid og riktig utstyr.
Bak sceneteppet jobber blant annet loftmesterne Christian Hortensius og Martin A. Vevstad, sammen med leder for scenetekniske seksjoner, Ruben Lervåg. Deres jobb er blant annet å oversette det abstrakte til det konkrete.
– Kunstneren kommer ofte med en tanke eller visjon, men har sjelden begrep om hva som kreves for å få dette til å funke i virkeligheten. Det er en stor jobb som ofte blir undervurdert, forklarer Ruben.

Bilde fra forestillingen OIDIPUS/ANTIGONE, tatt av Lars Gunnar Liestøl.
Samarbeid og kreativ problemløsning
Det er bredden i fagkompetanse og god kommunikasjon som gjelder. Når en idé presenteres, setter Christian og Martin seg ned og diskuterer mulige løsninger. Deretter involveres scenemester og verkstedet, og det jobbes frem og tilbake mellom fagmiljøene for å finne en gjennomførbar og trygg løsning. Likevel er et spørsmål helt avgjørende for å komme i mål; Hvorfor?
– Når vi forstår følelsen kunstneren vil fremkalle, åpner det opp for flere mulige tekniske løsninger. Kanskje vi ikke kan gjøre akkurat det som var tenkt, men vi kan skape noe som gir samme opplevelse, forklarer Martin.
Et godt eksempel er da kunstnerteamet på en produksjon ville ha en føniks som reiste seg fra scenegulvet og bredde vingene utover hele scenerommet. Løsningen ble en kombinasjon av motorer, treverk og spesialmalt stoff. Fuglen ble bygget opp i en truss-konstruksjon som kunne foldes ut ved hjelp av trinser og tau. Resultatet var en bevegelig, romlig føniks – levende nok til å gi publikum den stemningen kunstneren ønsket.
– Det ble et abstrakt bilde, men det fylte rommet og beveget seg. Publikum opplevde det som ekte, sier Martin.

Bilde fra oppriggingen av OIDIPUS/ANTIGONE på Kilden teater og konserthus.
Teknisk bredde og pålitelig utstyr
Kilden er en av Norges største scenekunsthus, og huser både teater, symfoniorkester og kulturhusdrift. Det stiller høye krav til fleksibilitet og kvalitet i utstyrsparken.
– Vi må kunne rigge for alt fra konserter og musikaler, til personflyvning og store orkesterproduksjoner. Da trenger vi utstyr vi vet fungerer – og samarbeidspartnere som svarer når vi står på scenen og trenger noe akutt, sier Ruben.
For Kilden er det essensielt å være uniforme i utstyrsparken, fordi det gir økt fleksibilitet. Å ha likt utstyr med så høy kvalitet at de kan bruke det både i publikum og på scenen, og foran og bak sceneteppet, er viktig. Blant favorittutstyret trekker teamet frem blant annet Verto Truss fra Prolyte.
– Det er stille, raskt og lett å bygge med. Vi kjøpte en hel haug, og nå irriterer jeg meg hver gang vi må bruke gammel truss, sier Martin.
En annen viktig investering, tilfeldigvis også fra Prolyte, har vært en fleksibel trapp.
– Den trappa fra Prolyte sparer oss for masse tid. Den fikk vi faktisk levert på veldig kort varsel. Prostage fanget opp at vi hadde bestilt litt feil, la til det vi egentlig trengte, og sørget for at hele pakken ble sendt i tide. Det gjorde at vi fikk alt på plass akkurat når vi trengte det, sier Christian.
Se mer om Prolyte Verto Truss her.

Bilde fra oppriggingen av OIDIPUS/ANTIGONE på Kilden teater og konserthus.
Alt handler om samarbeid
Det som skjer på scenen er resultatet av et omfattende samarbeid bak kulissene – mellom fagpersoner, verksted, kunstnere og leverandører.
– Publikum kommer for å oppleve det som skjer på scenen, og det er vår jobb å få alt det tekniske til å spille på lag med kunsten. Når vi har riktig utstyr og gode samarbeidspartnere, blir det mulig. Det hender jo at vi også står midt i en opprigg og det noe ikke funker, eller vi mangler ting som clamps. Da er det fint at Prostage er en så trygg kompetansepartner, avslutter Ruben.
Vi er veldig stolte av å kunne samarbeide så tett med en av Norges største kulturinstitusjoner med så mye kompetanse!