NS-EN17206
DEL 2 - Overlastvern og funksjonskrav

Den nye europastandarden for scenemskinerier har utvilsomt gjort sitt inntog i norge. Hva betyr det for oss? Ikke glem at standarden skal dekke scenetrekk og maskiner over hodet på folk, og også orkestergraver, «toasters», robotrisere og skinnesystemer etc. I denne artikkelserien fokuseres det på scenetrekk og maskiner over hodet på folk.

Overlastvern – kravene til funksjonalitet

Det har vært mye fokus på overlastvern, og kravene rundt dette. I den forbindelse er det også noen tilleggskrav som ofte kan bli glemt. Vi skal se litt på dette nå, samt noen tekniske ting som kan være greit å få med seg.

 

Så, jeg kjøpte lastceller, nå er det vel greit?!

Her må jeg komme med mitt dårligste, men allikevel mest brukte svar: Det kommer an på (..sett inn sorry-smiley!). Det er en del krav til tilleggsfunksjonalitet i forhold til overlastvern i NS-EN17206. Er kontrollsystemet ditt kompatibelt med lastcellesystemet? Kan du overstyre systemet med overlast, og hva er nøyaktigheta på overlastvernet? (here we go...)

La oss se på tingene:

 

Nøyaktighet på overlastvernet? Er det krav til det?

Nei. Det er ingen direkte standardkrav til nøyaktigheta på selve lastcellen, men linker vi til den praktiske verden vil det være det. Jeg ser ofte at det benyttes lite egnede løsninger med stor unøyaktighet, så jeg ville ta opp dette som et tips. Alle lastceller har større eller mindre grad av unøyaktighet. Denne unøyaktigheten får du oppgitt i dokumentasjonen på lastcellen, og denne verdien må legges i systemet som en «headroom» som lydfolket kaller det.

Dersom du har en lastcelle med en unøyaktighet på 30-50kg, og standarden krever at overalstvernet SKAL slå ut på 20% overlast så vil du måtte legge inn en betydelig større headroom enn om du har lastceller med 2-4kg nøyaktighet. Med nøyaktige celler vil du kunne få en betydelig bedre utnyttelse av kapasiteten i maskineriet. (25kg unøyaktighet på en 250kg talje utgjør 10% av taljens kapasitet!)

 

Lastcelle, overlastvern, er ikke dette det samme?

En lastcelle/veiecelle er en anordning som elektronisk kan lese av en tilført belastning. Denne lastcellen, sammen med et driver- og kontrollsystem danner et overlastvern. Altså, rett og slett et vern mot overlast. Har du kun en lastcelle med et avlesningssystem, kan du fortsatt overlaste. Dermed er det ikke noe vern inne i bilde, kun en informativ funksjon.

 

 

Informativ funksjon? Jeg kan da slippe knappen når jeg ser at det lyser rødt på skjermen?!

Det kan du. Men det oppfyller ikke standarden. (Du kommer ikke igjennom EU kontrollen uten fungerende parkeringsbrems selvom du lover å la være å parkere i bakker...). Standarden legger til grunn at sikkerhetsforanstaltninger skal innføres i følgende rekkefølge:

 

  1. Grunleggende sikkert design av maskinen
    F.eks. må man runde av alle hjørner som kan være skarpe på en maskin. Man skulle egentlig også kunne ønske at det var mulig å fysisk begrense maks last i en taljekrok. Altså på en slik måte at det ikke var fysisk mulig å få plass til 500kg last i en 500kg krok. Dette vil ikke være praktisk mulig, derfor må man gå til neste punkt:
  2. Bruk av sikkerhetsfunksjoner
    Et overlastvern som stanser maskineriet ved overlast er en sikkerhetsfunksjon. Da vil det ikke være mulig å laste mer i kroken enn det som er tillatt, uansett om det er plass eller ikke.
  3. Bruk av instruksjonsbøker og prosedyrer
    Siden dette kravet kommer som «siste utvei dersom ikke annet er mulig» så vil det ikke være tilstrekkelig å skrive at «Trekket må ikke overlastes». Ei heller vil det å «slippe knappen når det lyser rødt på skjermen» være tilstrekkelig, ettersom dette er en instruks og ikke en bruk av en sikkerhetsfunksjon.

Til sist kan vi også, i kapittel 7.3 i NS-EN17206 lese at et organisatorisk tiltak ikke skal brukes som primær løsning for risikoreduserende tiltak. En instruks er, nettopp, et organisatorisk tiltak.

 

Så jeg må ha et kontrollsystem som snakker med lastcellesystemet?

Ja, i realiteten er det sånn. For at motorene dine skal stanse så fort det finnes en overlast i systemet så må disse systemene snakke sammen.

 

Men du? Jeg har et problem. Trekket mitt har stanset på 7m høyde, og pga overlast så har kontrollsystemet stansa alle motorer. Kan jeg bare koble ut lastcellesystemet fra kontrolleren? Plugge ut kabelen liksom?

Nei, du kan ikke det. Dersom du gjør det så fjerner du en sikkerhetsfunksjon. Standarden gir deg mulighet til «midlertidig muting» av slike sikkerhetsfunksjoner (NS-EN17206 kap. 7.3.5.2), men du kan ikke fjerne dem. Da er du ikke lenger i NS-EN17206, du har demontert installasjonen din, og må ha en sakkyndig kontroll før du kjører videre.

 

Ok. Jeg henter liften, plukker av lasta fra trekket og kjører ned igjen!

Hvis du må gjøre det, så har du heller ikke et system designet ihht NS-EN17206. NS-EN17206 har to grunnleggende prinsipper. Risikovurdering og risikoreduksjon. Risikovurderinger skal gjøres etter prinsippet lagt i NS-EN ISO 12100, en standard som er laget for å passe på at vi alle «tenker likt» rundt dette. Et av hovedprinsippene i NS-EN ISO 12100 er følgende:

 

Ved implementering av en sikkerhetsfunksjon (anm. slik som et overlastvern) så skal man ikke tilføre annen risiko, eller øke risikoen på andre områder.

 

Hvis du må utføre arbeid i høyden fordi overlastvernet slår ut, så tilfører du ny risiko. Vi fjerner faren for overlast, men introduserer kanskje andre farer rundt arbeid i høyden:

  • Bruker du fallsikringsutstyr?
  • Har du evakueringsplan hvis liften ikke virker og du ikke kommer ned?
  • Kommer du i det hele tatt frem med lift, eller må du fjerne en hel masse ting som står i veien?
  • Har du tilstrekkelig bæreevne på gulvet der liften skal kjøres?
  • (og her er det jo bare å fortsette...)

 

Man må ha et styresystem som ikke bare snakker med lastcellesystemet, men også som gir deg mulighet til å overstyre systemet, og kjøre trossen ned igjen. Uten å koble ut sikkerhetsfunksjoner, dersom du har behov for dette.

 


Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.