ROBE - Innovasjon, læring og vekst i praksis

 

I dag kan du finne ROBE-armaturer på noen av verdens mest ikoniske scener og produksjoner. Fra konserter med Beyoncé, Rolling Stones og AC/DC, til TV-produksjoner som X-Factor og installasjoner i Disneyland i Frankrike - dette er lys utviklet for å møte en hel verden av bruksområder.

 

Hvordan har ROBE bygget denne posisjonen, og hvordan jobber de for å beholde plassen sin på markedet? Vi blir litt bedre kjent med ROBE.

 

Folk og innovasjon

Ladislav Petrek og Josef Valchar startet ROBE med én enkel idé: Ved å se til kjente merkevarer og lære av teknologien ville de kunne gjøre suksess som OEM-leverandør. Men med kreativitet og skapervilje gikk bedriften mer og mer i en innovativ retning; til å selv utvikle egne lysfiksturer. Denne overgangen ble starten på en vekstreise som har gjort ROBE til én av de mest innovative aktørene i bransjen.

 

Hos denne lysprodusenten er nemlig innovasjon og mennesker to sider av samme sak. Det familieeide selskapet har alltid vært drevet av en lidenskap for å tenke nytt og skape løsninger som markedet trenger. Josef spiller en nøkkelrolle i produktutviklingen og er inspirasjonen bak mange av produktene, med et stort team av forsknings- og utviklingsfolk bak seg. Og ifølge Michel Arntz, global salgsdirektør i ROBE, er filosofien hans enkel: snakk med de som bruker produktene og lytt til hva de trenger.

 

- To keep innovative and in touch with what the market wants we really focus on talking with the lighting designer to see what they need and what products we should be making for the future. After talking with them, and the distributors, ROBE always has a clear mind on what we think we should bring to the market. – Michel Arntz.

 

ROBE har også innovert i sin tilnærming til markedet. Der bransjen tidligere var preget av "rock'n'roll og moro", har den blitt mer profesjonell, med økt fokus på strategisk drift og smarte investeringer. 

 

- The industry is evolving. In the last couple of years after COVID, companies invested a lot, but we can see that the market is getting back to normal. Knowing people remains key, but we also need to focus on innovative products and working on our connections with lighting designers.

 

Utfordringer på veien

ROBE har alltid produsert alle delene til lampene sine selv, fra metall- og plastdeler til elektronikk. Dette gir dem full kontroll over kvaliteten, men krever også stor kapasitet og høy kompetanse i fabrikkene. Etter pandemien opplevde de en enorm vekst, med en dobling i salget på bare to år. Mens dette ga nye muligheter, skapte det også noen utfordringer.

 

- Last couple of years we had longer delivery times because of the success of our products. We worked hard to expand our production capacity, and we are happy to say that we have normal delivery times again. 

 

For å møte etterspørselen åpnet ROBE en ny fabrikk i et tidligere gruveområde med høy arbeidsledighet, bare 1,5 time unna hovedkvarteret. Dette gjorde det lettere å finne kvalifiserte ansatte og utvide produksjonskapasiteten. Lærdommen fra denne perioden har vært viktig: det er avgjørende med tydelig kundekommunikasjon om hva som er mulig og realistisk.

 

- After COVID we had fast growth, and at the moment we have more than 1.000 people working for ROBE. We learned a lot in the last two years. Communication is important and sometimes no is also an answer. We are happy to have gone through these challenges because it has made us so well equipped today!

 


Nøkkelprodukter

Gjennom årene har ROBE utviklet produkter for alt fra utleiemarkedet, til teater og installasjoner. Blant deres mest populære løsninger finner vi IP-serien, Mega Pointe og iBolt med laserteknologi.

 

  • IP-serien: Dette er utendørslamper med samme ytelse og letthet som innendørsmodellene. ROBEs patenterte RAIN-teknologi beskytter mot fuktighet og kondens, og gir brukerne trygghet under krevende forhold som festivaler. iForte er et eksempel som skiller seg ut, med innebygd temperaturregulering som lar lampen starte umiddelbart, selv i minusgrader.
     
  • Mega Pointe: Dette er den kraftigste i Pointe-familien, utviklet etter et ønske om CMY-fargemiksing. Den kombinerer mange innebygde effekter, inkludert 6 prismer, gobohjul og animasjon, i et kompakt og lett design.
     
  • iBolt med laserteknologi: Dette er ROBE sin aller første laserlampe, utviklet for utendørsbruk og store innendørslokaler. Laserteknologien gir lang rekkevidde uten lysspredning, og lampa har et innebygd sikkerhetssystem som dimmer ned når den nærmer seg objekter.

 

Nysgjerrig på flere av ROBE sine produkter? Sjekk de ut her.

 

En lys fremtid

Fra 2025 planlegger ROBE å styrke posisjonen sin innen broadcast-segmentet, samtidig som de bygger videre på målsetningen om å være en industrileder.

 

- The ROBE brand is one of the most stable brands in the industry. We firmly believe that the key to our success is investing in new technology and paying great attention to human resources and relationships.

 

 

 

Med innovasjon, relasjonsbygging og lærdom fra tidligere utfordringer, er ROBE rigget for en spennende fremtid og vi gleder oss til å være med!


 


Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.